2010年7月22日 星期四

我們需要馬來西亞人的選票──評乘客論

巫統副主席阿末再希迪發表的馬華和民政黨是國陣乘客,讓人感到痛心,時至今日,巫統仍有很多領袖有這種要不得的思想,完全和時代脫節。
馬青八打靈南區區團團長謝國華說,首相納吉提出一個馬來西亞概念,就是要人民放下種族的概念,大家不分彼此的為國家貢獻和出力,將馬來西亞帶上走向先進國的正軌。
他說,但是,讓人失望的是,很多巫統領袖仍保留了舊思想,仍然以固打分配,以巫統是老大,是霸主的思維,來看待國家課題。
謝國華說,馬來西亞是一個得天獨厚的國家,資源之豐厚讓人驚訝,但是,過去數十年我們受到各種落後制度的限制,國家的進步緩慢,尤其是在近十年,更和一些鄰國如新加坡及中國等,有了很遠的距離。
他說,以阿末再希迪的思維邏輯,以及很多巫統領袖不論大事小事,都要以種族固打來實施,這根本是開時代倒車。
「納吉提出一個馬來西亞概念,是希望帶來改變,但是這些舊制度仍然保存,舊思想仍然留在巫統領袖腦中,老實說,大馬的經濟體將是老牛破車,要跑得更遠是難上加難。」
謝國華強調,馬華絕對不是乘客,大馬的建國歷史,馬華從沒有缺席過。
「如果巫統領袖再發表這種不像話的話,馬華到時被迫下車,巫統將是獨木難支。」
「我們必須知道,今天的局勢,任何一個政黨不能單靠一個種族的支持,在一個選區勝出。馬華當然需要馬來票支持,其它政黨,如公正黨,民主行動黨,回教黨也一樣需要馬來票 。相同的巫統在很多選區也需要華人票的支持。」
「或者我應該該,任何一個政黨要執政,需要馬來西亞人的選票支持,那管是華人票,馬來票,和印度票。」



Pemuda MCA: Kami terpaksa turun kereta seandainya...




Kenyataan Naib Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi bahawa MCA dan Gerakan adalah penumpang Barisan Nasional amatlah menyedihkan. Ramai lagi pemimpin dalam UMNO yang mempunyai pemikiran ketinggalan zaman sehingga hari ini.

Ketua Pemuda MCA Bahagian Petaling Jaya Selatan, Sheah Kok Fah berkata, gagasan 1Malaysia oleh Perdana Menteri Najib Razak (gambar kanan) menuntut rakyat untuk mengikis konsep perkauman, menyumbang kepada negara tanpa mengira kaum, dan membawa Malaysia untuk meluncur di landasan ke arah negara maju.

Namun demikian, apa yang mengecewakan, ramai lagi pemimpin UMNO yang masih kekal dengan pemikiran kuno, mengagih mengikut kuota, malah melihat isu negara dari perspektif hegemoninya, iaitu UMNO adalah big brother, kata Sheah Kok Fah.

Beliau menambah, Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber semula jadi. Tetapi, langkah kemajuan negara terbantut kerana dibelenggu dengan pelbagai sistem yang ketinggalan zaman. Lebih-lebih lagi, sesetengah negara seperti Singapura, China dan sebagainya telah jauh meninggalkan kita dalam tempoh 10 tahun kebelakangan.

Sheah Kok Fah berkata, logik Ahmad Zahid (gambar kiri) dan ramai lagi pemimpin UMNO yang menuntut agar kuota perkauman diaplikasikan dalam pelbagai perkara di Malaysia, merupakan sesuatu yang menongkah arus zaman.

"Gagasan 1Malaysia oleh Najib menaruh harapan agar perubahan berlaku. Tetapi sistem yang lama ini masih kekal, malah pemikiran yang kuno masih berlegar dalam minda pemimpin UMNO. Secara jujur, ekonomi Malaysia bagaikan kereta lembu yang lapuk, amat susah untuk berjalan jauh."

Sheah Kok Fah menegaskan bahawa MCA bukan penumpang, dan tidak pernah MCA tertinggal (atau tidak hadir) dalam pembangunan Malaysia.

"Seandainya pemimpin UMNO terus mengeluarkan kenyataan yang tidak elok ini, maka MCA terpaksa turun dari kereta kelak. UMNO pula akan susah untuk bersendirian."

"Kami harus sedar, dalam senario pada hari ini, mana-mana parti politik akan gagal untuk menang di kawasan pilihan raya hanya dengan sokongan satu kaum. MCA semestinya memerlukan sokongan undi Melayu, dan parti politik lain seperti PKR, DAP, PAS juga memerlukan undi Melayu. Keadaan yang sama untuk UMNO yang juga memerlukan sokongan undi Cina di banyak kawasan pilihan raya."

"Mungkin saya perlu berkata, mana-mana parti politik yang ingin memerintah, memerlukan sokongan undi orang Malaysia, sama ada undi Cina, undi Melayu atau undi India."

"Kalau kami (MCA) terus menerima layanan UMNO yang mengada-ada, mengapa tidak kita turun kereta?"

1 則留言:

  1. 活在过去的雪州署理团长!
    还有搬出半个世纪前的功劳。
    马华的半个世纪前的功劳,老早就被你们消费的干干净净了。
    和巫统同被共眠半世纪, 好事也真的一起干了不少, 现在还要向巫统亮功劳?!
    马华这等的狐媚, 留给自己吧。
    你这署理团长还真是“天真” 。。 啊娇

    回覆刪除